Samen op stap door Axenland …


 



Aan de hand van poppenspel en verhalen 

worden de 10 dieren van Axenland geïntroduceerd in de klas.

 

"Ik leer jou leiden", zegt de leeuw.

 "Ik leer jou volgen", zegt de kameel.

"Van mij leer je zorgen", zegt de bever.

"Van mij leer je genieten", zegt de poes.

"Zie hoe ik mij toon", zegt de pauw.

"Ik kijk naar jou op", zegt de wasbeer.

 "Ik leer jou stil te houden", zegt de uil.

"Bij mij mag je tijd nemen om te ondergaan", zegt de schildpad.

"Leer toch maar aanvechten", zegt de havik.

“Leer ook maar weerstaan”, zegt de steenbok.


Deze tien dieren (axen) stellen dus een relatiewijze voor. Elk dier (ax) is evenwaardig, is goed. Om je goed te voelen moet je dus naar alle dieren kunnen kijken en ook iets van die dieren terugvinden in je relatievormen. In de klas zijn de axendieren ook overal terug te vinden o.a. op de verjaardagstoel= pauw, poppenhoek= bever, takenbord = bever,... Gedurende het hele schooljaar komt dit aan bod.







Bee-bot op stap door Axenland.




Puzzelen met de axendieren.











Het eerste poppenspel gaat over de bever die de poes helpt, die op haar beurt geniet en blij is met de welgekomen hulp. 

 Ook de kleuters kregen de kans om het poppenspel na te spelen, voor de grote groep of in de klas tijdens het hoekenwerk.

Het tweede poppenspel stelt de pauw en de wasbeer voor. De pauw toont graag hoe mooi hij is, terwijl de wasbeer hem bewondert, naar hem opkijkt.

Tijdens het derde poppenspel in de klas neemt de leeuw het voortouw, hij leidt en de kameel volgt





Lotto- en memoryspel met de axendieren 

 (samenspelen en beurt afwachten, omgaan met winnen en verliezen...)





Door de ‘bevermachine’ genieten van de massage. (axen: poes en bever)

















Axenland bouwen.