Ik ga me wassen, o wat heerlijk...
Heel wat te doen met water, zeep en badeendjes...
*Met de lege flesjes van shampoo en douchegel experimenteren... open en toe... en natuurlijk 'ruiken' aan de flesjes.
*Schuim maken in de watertafel.
*Flesjes vullen... vol, leeg, halfvol.
*De meegebrachte badeendjes sorteren en tellen,
eendjes vissen en aantallen tellen en vergelijken... Ik heb er meer/minder...
*Met washandjes ons 'lichaam' wassen, elkaars rug wassen,
lichaamsdelen benoemen.
*Stempelen met badspons met water, zeep en verf.
Ja... soms zaten er nog 'restjes' in de fles...
Vol, leeg, halfvol...
Flesjes open, dicht... leeggieten en terug vol doen...
Wauw... plots zoveel schuim...
Wat ruikt het heerlijk in de klas!
Ik ga me wassen, o wat heerlijk, het water is zo nat.
Ik was mijn snoetje en mijn handen
spetter spetter spat,
lekker in het bad!
Elkaars rug wassen...
Haartjes wassen en afspoelen met washandje voor de ogen...
Lichaamdelen herkennen, benoemen en wassen met washandje
na een draai aan het rad.
Eerst 'spelen' met de vele badeendjes en badjes in de ontdektafel.
Met aandacht voor kleuren en aantallen.
Al gauw kwamen de kleuters tot de ontdekking
dat je sommige eendjes ook kan 'vissen'
Sorteren per kleur met kaarten.
er waren ook kaarten om de eendjes te tellen... evenveel eendjes in het bad.
Kleine eendjes om te 'vissen'.
Spel met twee kleuters, elk hun eigen pot om daarna de eendjes te tellen en hoeveelheden te vergelijken. Uiteraard was 'fijne motoriek' hier ook belangrijk want we mochten onze handen niet gebruiken om de eendjes vast te houden. (verleiding was soms groot 😉)
We probeerden ook al eens een 'kindtekening' te tekenen.
Vaak niet makkelijk om de belangrijkste lichaamsdelen 'vorm' te geven.
Stempelen met badspons, water, zeep én verf.
Heel veel schuim in het bad.
En nu nog eendjes in ons bad.
Prikken maar...