Kleine muis zoekt een huis!
We werken deze keer een prentenboek uit... 'Kleine Muis zoekt een huis'.
Elke dag vertellen we een deel van het verhaal
en ontdekken we holletjes en nieuwe dieren.
Telkens bouwen we in de klas ook een nieuw holletje, aangepast aan het dier en vullen we de verteltafel aan.
Vandaag komt het holletje van KLEINE MUIS aan bod.
Op een dag kroop kleine Muis uit haar holletje
en zag een grote appel liggen.
Mmm, wat lekker zei kleine Muis.
Die appel neem ik mee naar mijn holletje.
Kan de appel door het gaatje?
Alle kleuters waren het ermee eens... nee...
En waarom niet?
De appel is te groot of het gaatje is te klein.
We laten kinderen zelf eens nadenken over het 'wat, waarom, wie, waar...'
en vertellen niet meteen zelf hoe het precies zit...
Kleine Muis probeerde met een touw de appel naar binnen te trekken,
maar het lukte niet! Oh mijn holletje is te klein, zei kleine Muis.
Dan moet ik maar op zoek naar een groter huis'.
Uiteraard moesten we iets met dat 'touwtrekken' doen...
We probeerden om verschillende voorwerpen vooruit te trekken.
Zware/lichte dingen, alleen/samen, binnen/buiten...
Na het grote werk... een bewegingshoek in de gang. We trekken elkaar vooruit in een doos, op een karretje,... wat lukt goed? En wat lukt minder goed?
Het huisje van Kleine Muis in de verteltafel met de appel aan een touw.
Waar maken muisjes hun holletje?
Juist... in de aarde... maar wij hebben geen aarde...
WEL zand in de grote zandbak juf!
Dus... allen daarheen.
Eerst even nadenken hoe we dat zand in de klas zouden krijgen?
De kleuters kwamen op het idee van de grote emmer én de schop.
Oei... en nu?
We kunnen de emmer niet dragen.
Gelukkig heeft juf sterke spieren.
Zand in de klas.
Onze muisjes maken holletjes met vingers, handen, stokjes...
Uiteraard moesten we toch ook eens in de grote zandbak 'holletjes' graven he.
Kunnen we van de tunnel ook een holletje maken?
Zo mooi om hier de samenwerking te zien...