Talentenarchipel deel 2

 MUZIEKEILAND

Het muziekeiland is te herkennen aan het gezicht van het mannetje met een open mond. Deze staat centraal voor zingen, muziek maken met instrumenten, naar muziek luisteren en dansen.


DENKEILAND


Het denkeiland is het andere eiland dat vooral in het hoofd te vinden is. Herkenbaar voor de kleuters door de vormen. We staan hier vooral stil bij het tellen, de vormen, puzzelen, een matrix aanvullen, patronen, ...
Rollen met de dobbelsteen, het aantal ogen tellen en daarna een wasknijper evenveel stapjes hoger op de ladder brengen.

























FIJNEILAND


Het fijneiland is te herkennen aan het hand met de vingers. De fijne vingers die bepaalde handgrepen stimuleren. Denk maar aan hamertje tik, knippen, parelen, prikken, jassen ritsen, enz.




















WIL- en DURFEILAND

Na het stap voor stap aanbrengen van de verschillende eilanden stonden we stil bij het ' willen' en ' durven', want van proberen kan je leren.
Net zoals het uilskuiken in het prentenboek van Pauwtje Pio werden de kinderen uitgedaagd om voor een minder vertrouwd eiland te kiezen, nieuwe activiteiten te ontdekken, bewust te worden van wat er leuk en minder leuk is, hun voorkeuren te ontdekken...

WANT

Iedereen is anders

Niemand is al jij!

Iedereen is anders

Jij bent jou en ik ben mij!

D.m.v. het leggen van hun symbool geven ze hun voorkeur aan.


Ieder kind heeft talenten. 

Ik geloof in de kracht om talenten te benadrukken a.d.h.v. allerhande activiteiten. Als kinderen vanuit hun eigen sterktes kunnen vertrekken, krijgt hun zelfvertrouwen daar een positief duwtje van.

We brachten deze week de talentenlijn verder aan en de kinderen krijgen het hele jaar door, op regelmatige basis, 'een pluim' voor alles wat ze goed kunnen, uitproberen,...  

Dikke duim, een pluim...


VAN PROBEREN KAN JE LEREN ( alle eilanden bleven open)

















GEDICHTENDAG 2022

Een schatkist...


Met 9 eilandenzakjes...


Per eiland een leuke opdracht met bijhorend versje...







Het talentenarchipel blijft verder leven in de klas.