Kleine muis zoekt een huis.

 

Kleine MUIS zoekt een huis is een prentenboek van Petr Horacek. Het is een plezier om met dit verhaal aan de slag te gaan met jonge kinderen.

We kwamen samen tot de vaststelling dat de appel te groot was om in het holletje te geraken / ofwel het holletje te klein.

Na het zoeken naar verschillende oplossingen, probeerden we het trekken aan een touw uit.

Het lukte niet om de appel door middel van een touw in het holletje te krijgen, maar wel om ons vriendje vooruit te trekken, de tafel te verplaatsen, de meisjes over de middenlijn te krijgen, …

Zoveel kracht had de muis nog nooit gezien!


















Op zoek naar een ander huis komt de muis het holletje van de MOL tegen. Helaas is er door alle boeken van de mol geen plaats genoeg in het holletje om erbij te komen.

De boekenhoek werd de mollenhoek. Allerlei boeken en attributen werden toegevoegd aan onze hoek om het inkijken van het leesvoer boeiend te houden.

Het was ook een plekje om te rijmen, verhaal op volgorde te leggen, ...











Er werd ook door het maken van kindertekeningen een eigen molboek gemaakt. Hun eigen verhalen kunnen ze in de boekenhoek bekijken en herlezen.



Onder de molshoop vind je een holletje. Graaf je mee?

Zowel in de aardetafel als zandbak werd naarstig gewerkt.
















De muis ging ook bij het KONIJN aankloppen, maar door de grote hoeveelheid slablaadjes was er ook in dit holletje onvoldoende plaats.

Het poppenhuis krijgt een extra dimensie met een sladroger en slablaadjes.

Dit werd vooraf tijdens een klassikaal moment uitgetest.






De staart van de muis ...

volgens patroon ...

aan de lichttafel en aan de tafel met de grote strijkparels.













Ronde en rechte lijnen als basis voor een muis ( voorbereidend schrijven).










Muisje kom eens uit je huisje...
Waarnemen en verzorgen.
















Onze muis had overal gaatje geknabbeld.
Op zoek...
En prikken...






















De appel van de muis werd steeds kleiner door er van te eten.

Ook wij hebben dit aan de lijve ondervonden.

 Er werd veel taal aan de tafel uitgelokt door te vergelijken met elkaar, met de prenten,  …
















Verschillende voorwerpen werden gesorteerd. Voorwerpen waarmee we de appel kunnen kleiner maken en voorwerpen die we hiervoor niet kunnen gebruiken. Na de sorteeroefening gingen we uitproberen. Met een heerlijke appelmoes als resultaat.
























Een appel schilderen.




Met de beebot gingen we programmeren. Op deze manier hoopten we dat de muis hierdoor bij een holletje zou terechtkomen. Bollebozen hoor in onze klas. 



Het verhaal van kleine muis wordt aan de hand van echte materialen

door de kleuters aan de verteltafel nagespeeld.



Muizenhokjes bouwen met kapla-blokken





Bij de DAS kon de muis ook niet blijven slapen, want er was geen plaats genoeg door al de kussens ( en trouwens...DAS snurkt).
 Als inleiding deden we allerhande opdrachten met een kussen ( tijdens ons momentje buitenklas).
Ook bij het hoekje van de das leefden de kinderen zich in het verhaal in. Genieten maar van het soezen, knuffelen, rusten, rollebollen,...


















Eén van de laatste prenten in het boek was het hol van de BEER. In dit hol wou de muis niet blijven slapen. Ze liep angstig van de beer weg. In de gymzaal gingen we ook op stap naar het hol van de beer. In de gang ervaarden we licht en donker in het donkere hol ( doos). 



























Prent inkleuren van het boek inkleuren volgens voorbeeld.









Tellen en smullen met muizensnoepjes.



In het muziekeiland maakten we harde muziek bij het zien van de BEER en zachte muziek als de muis tevoorschijn kwam.









Een tel- muizenspel.



De streefwoordenschat van het thema werd aan de hand van het spel met de deurtjes herhaald.
De kinderen zochten dezelfde dieren bij elkaar en moesten deze correct benoemen.





Op het einde van het thema mochten de kinderen verwoorden welk holletje ( hoekje van de klas) ze het leukst vonden. Door hun symbool bij de prent van het dier te leggen, visualiseerden ze hun keuze.



Onze muizen 


















 
Veel plezier met ons filmpje ( zie mail). Wij vonden het alvast fijn om naar onszelf te kijken.