Uitwerken van een prentenboek
'Kleine Muis zoekt een huis'!
Jullie kunnen het verhaal helemaal volgen wanneer je door dit album gaat!
De tekst staat telkens bij de prenten zodat jullie kunnen voorlezen maar ik denk dat de kinderen het verhaal ook zelf kunnen vertellen! 'Prentlezen' en de essentie in een prent zien kwam deze week heel veel aan bod. Taalontwikkeling stond centraal: verwoorden, nadenken, luisteren, begrijpen, naspelen en toepassen,...
Op een dag kroop kleine muis uit haar holletje en zag een grote appel liggen.
Mmmm, wat lekker! Zei kleine Muis.
Die appel neem ik mee naar mijn holletje.
Ze trok en trok, maar het lukte niet. De appel ging niet door het gaatje.
Mijn huis is te klein, zei kleine Muis
Ik moet op zoek naar een groter huis.
En zo ging ze op weg
Dat moesten wij natuurlijk ook uitproberen...
touwtrekken zoals kleine Muis.
Alleen, met een vriendje en met z'n allen...
Zouden we de wip op de speelplaats kunnen vooruit trekken?
Of de tunnel, het vliegtuig of de glijbaan?
Beweegeiland in de gang.
een vriendje vooruit trekken op een blok, een rondje, een karretje op wielen...
Wat lukt goed? Wat is zwaar?
Hè hè, van dat zoeken krijg je honger, zei kleine Muis en ze nam een paar hapjes van de sappige appel. Toen zag ze een holletje dat net iets groter was dan haar eigen holletje. Ze gluurde naar binnen en zei: dit huis lijkt me precies groot genoeg.
Hallo, Mol, zei kleine Muis.
Ik ben op zoek naar een groter huis voor mij en voor mijn appel.
Kan ik bij jou komen wonen? Nee, zei Mol. Mijn huis ligt vol boeken.
Er is niet genoeg plaats voor jou en mij, mijn boeken én jouw appel.
Dan zoek ik verder, zei kleine Muis.
De kinderen brachten hun lievelingsboekje mee naar de klas en we maakten een gezellig holletje van Mol in onze boekenhoek. Gek... de boekenhoek krijgt plots nog meer belangstelling.
Met wat extra spullen zoals een hoofdtelefoon.
(niet met muziek maar om het stil en rustig te maken in ons hoofdje)
Ook Mol zit graag in het zonnetje, op het terras, om een boekje te lezen 😉
Van al dat lopen had kleine Muis weer zin om iets te eten. Ik neem nog een hapje van de appel, zei ze tegen zichzelf. Toen zag ze een holletje dat net iets groter was dan het holletje van Mol. Ze gluurde naar binnen en zei: dit huis lijkt me precies groot genoeg.
Hallo, Konijn, zei kleine Muis.
Ik ben op zoek naar een groter huis voor mij en voor mijn appel.
Kan ik bij jou komen wonen? Nee, zei Konijn.
Mijn huis ligt helemaal vol met slablaadjes.
Er is niet genoeg plaats voor jou en mij, mijn slablaadjes én jouw appel.
Dat zoek ik verder, zei kleine Muis.
Een krop sla in de klas...
Sla wassen, drogen én proeven.
Ons grote dozenhuis werd het holletje van Konijn waar we slablaadjes konden knippen, wassen, drogen maar niet echt proeven. We heel veel plezier met het draaien aan de sladroger.
Kleine Muis liep verder en algauw rammelde ze van de honger.
Ze nam weer een paar hapjes van de appel.
Toen zag ze een holletje dat net iets groter was dan het holletje van Konijn.
Ze gluurde naar binnen en zei: dit huis lijkt me precies groot genoeg.
Ha die Das! Zei kleine Muis. Ik ben op zoek naar een groter huis voor mij en voor mijn appel. Kan ik bij jou komen wonen? Nee, zei Das. Ik lig de hele dag languit op mijn kussens. Er is niet genoeg plaats voor jou en mij, mijn kussens en jouw appel. En trouwens, ik snurk. Dan zoek ik verder, zei kleine Muis, die moe werd en nu echt honger kreeg.
Inrichten van het holletje van Das met een bed én kussens.
Onderweg nam kleine Muis nog een paar hapjes van de appel en toen ze opkeek zag ze een heel groot hol. Dit lijkt me zeker groot genoeg voor mij en voor mijn appel, dacht ze, en riep heel hard:
HALLO, IS DAAR IEMAND?
Hallo, kleine Muis, gromde een enorme beer. Kom je bij mij wonen?
Nee, dank je, piepte kleine Muis.
Ik denk dat jouw hol te klein is voor jou en mij én mijn grote appel.
En weg was ze...
We maakten een donker hol voor de beer en konden er knuffelen met de grote knuffelbeer en experimenteren met de zaklampen.
Het vervolg van het verhaal is voor volgende week...
Het prentenboek wordt opgebouwd en de prenten worden nauwkeurig bekeken, besproken en in vraag gesteld. Zo verzinnen kinderen ook wel eens een verloop en daarna luisteren we hoe het echte verhaal is.
Juf leest het verhaal verkeerd voor en de kinderen reageren daarop.
Juf Piept iets weg en de kinderen vertellen welk woord weggepiept is...
Appel en kleine Muis kleuren in dezelfde kleuren zoals in het boek.
Prikdoos (we blijven nog wat in het thema 'dozen' hangen)
en prikken holletjes groot en klein...
Onze 'voeldoos' met aarde en muizen.
Met twee handjes samen 'voelen' in de aarde en holletjes maken
om de muisjes te verstoppen. Deze 'tactiele' doos zal in de loop het het schooljaar regelmatig een andere inhoud krijgen om kinderen zo verschillende texturen te leren kennen, belangrijk binnen de motorische en zintuiglijke ontwikkeling.
Muizenstaartjes in een patroon.
Naar de bib met de spullen uit onze verteltafel
om er het verhaal van kleine Muis na te spelen.
Muisje, muisje, kom eens uit je huisje,
Muisje Fien laat je eens zien...
Piep piep piep piep
Muizenkindjes verstoppen zich in de doos (holletje/huisje) en komen tevoorschijn op het einde van het liedje van de muis.
Heel veel holletjes om in te kruipen.
Met de BEEBOT van een dier naar een holletje.
WAT? Een echte muis in de klas!
Na de juf is het nu de beurt aan de kindjes om een muis vast te houden...
gelukkig is het een 'muizensnoepje' (haha)