Alle kleuren van het kleurenmonster !

 

Deze week sloten we ons thema 'Het kleurenmonster' af. De kleuters werden 3 weken ondergedompeld in de wereld van kleuren en emoties. Aan de hand van het prentenboek werkten we enkele dagen rond de kleuren rood, blauw, geel, zwart, groen en roze. De kleur werd telkens gelinkt aan de emoties boos, verdrietig, blij, bang, kalm en verliefd. 

Geniet mee van ons thema in de klas... 😀


HOEKENWERK

In de hoeken konden de kleuters verschillende activiteiten doen. In de exploratiebak lag de nadruk vooral op het sorteren van kleuren. Dit moesten de kleuters doen met pincetten om zo de pengreep te stimuleren. 
In de boekenhoek stonden allerlei boekjes rond kleuren en emoties. Doorheen de weken werden deze af en toe gewisseld zodat er voldoende afwisseling was. 
Op het kleine speltafeltje maakten de kleuters met kaartjes zinnen. Ze moeten van elk kleurtje ÊÊn kaartje nemen en aan de hand van de prentjes een zin maken. 
Per twee speelden de kleuters ook een spel om de kleuren te oefenen. Elk om de beurt nemen ze een voorbeeldkaart, deze maken ze na op het kleurenmonster. 










BEELD

Bij elk kleurtje gingen we muzisch aan de slag. Bij het kleurtje roze ( = het verliefde kleurenmonster ) gingen we experimenteren met lippenstift. 
De kleuters mochten het kleurenmonster allemaal zoentjes geven. 







Voor het verdrietige monster experimenteerden de kleuters met waterverf. Zo maakten ze het blauwe kleurenmonster. 









Het rode, boze monster gaven we toch wat liefde door een hartje te stempelen met onze vingers. Dit voelde heel gek aan! 










Voor het zwarte kleurenmonster gingen we voor de eerste keer aan de slag met houtskool. Deze techniek is niet zo makkelijk omdat het moeilijk in te schatten is hoeveel je ervan moet gebruiken. 
We begonnen met strepen zetten op het kleurenmonster en daarna wreven de kleuters de houtskool open op hun blad. 
De handjes waren nadien heel erg vuil... 









KLEURENMONSTER VAN GROOT NAAR KLEIN

De kleuters kregen een knip- en kleefopdracht. Eerst moesten ze alle kleurenmonster uitknippen en daarna kleefden ze deze van groot naar klein op een strook papier.










Vanaf maandag starten we met een nieuw thema 'De herfst'. Wij kijken er al naar uit om van alles te beleven en leren over dit seizoen! 🍁🍂🍄