Wat weten we over de boerderij?
Al veel... bleek uit de brainstorm.
Rollenspel ' de boerderij' met klein materiaal en blokken.
Bestempel je ook een boerensjaaltje om op uitstap te gaan met rode bollen?
Kleur de tractor... deze brief mag mee naar huis om te vertellen aan mama en papa dat we dinsdag op schoolreis gaan.
Stro knippen
Boerderijboeken
De uitstap naar de boerderij was een hoogtepunt.
We blikken hierop terug aan de hand van foto's die de kinderen in de boerderij kunnen terugvinden.
Rijden met de tractoren in het zaaltje.
TOK TOK TOK ... een kip in een hok
Gedurende het thema komt er op het einde van de klasdag een foto tevoorschijn.
DE FOTO VAN DE DAG
is een ondersteuning om te reflecteren.
M.a.w.
Na afloop van een activiteit aangeven wat men gedaan heeft en vertellen over de ervaringen: wat men gedaan en beleefd heeft, welke taken men moeilijk of gemakkelijk vond, wat moeilijk was en of men goed heeft gewerkt.
We linken dit ook aan het talentenarchipel.
Er was een probleem:
De varkens hadden geen modder om in te spelen.
We zochten samen naar een oplossing.
Resultaat: we haalden aarde uit de ontdekbak op de kleuterspeelplaats en mengden dit met water uit de kraan.
( stimuleren van probleemoplossend denken)
De eerste zon in maart doet goed voor jong en oud. Dus brachten we ons thema: ' Boerderij' even naar buiten.
Spelen als varkens in de aarde ;)
Hou het varken van de grond ( met een tennisracket)
B.I.G.
vormgeven
Dieren stapelen
De koe mag zeker ook niet ontbreken op de boerderij.
Heel wat weetjes en kennis werden uitgewisseld.
Aan de slag met de uier/ spenen.
Schapen worden geschoren
( we schrijbelen in het scheerschuim = oefening op het voorbereidend schrijven)